תקני הדלק בישראל עוברים מהפכה משמעותית בשנים האחרונות, כאשר הדרישות הסביבתיות המחמירות והצורך בהפחתת זיהום האוויר מניעים את הענף לשפר את איכות המוצרים ולאמץ טכנולוגיות חדשות. מדינת ישראל מיישמת את התקינה האירופית ומקדמת מעבר הדרגתי לדלקים נקיים יותר.
התפתחות התקנים האירופיים בישראל
ישראל פועלת לפי התקינה האירופית לזיהום אוויר, כאשר החל מחודש ינואר 2012 אין היתר לייבא לישראל כלי רכב שלא עומדים בתקן יורו 6. התקן הנוכחי, "יורו 6", נכנס לתוקף בשנת 2014 והוא קובע מגבלות מחמירות על פליטת מזהמים מכלי רכב.
התקנים האירופיים מתמקדים בהפחתת פליטת מזהמים עיקריים כמו תחמוצת פחמן, פחמימנים ותחמוצות חנקן. מטרתה הסופית של תוכנית תקני יורו היא להגיע למצב בו בשנת 2035 מכוניות חדשות לא יפלטו מזהמים כלל.
פיקוח ובקרה על איכות הדלק
מערכת הפיקוח הישראלית על איכות הדלק מבוססת על בדיקות קפדניות. תחנות דלק בישראל חייבות לקיים התקשרות תקפה בינה לבין מעבדה מאושרת לצורך ביצוע בדיקות בעניין קביעת ההתאמה של דלק הנמכר בתחנה לדרישות לפי חוק. כל מעבדה נדרשת ליטול 6 דגימות דלק מכל תחנה מדי שנה ולבדוק אותן לפי הוראות משרד האנרגיה.
יוזמות ירוקות וחדשנות: תפקידה של בזן
קבוצת בזן, כאחת מהחברות המובילות בתעשיית הזיקוק בישראל, מקדמת יוזמות חדשניות בתחום הדלקים הנקיים. במסגרת אסטרטגיית המימן, בזן הקימה יחד עם סונול תחנת דלק מימנית, וחתמה על הסכם משולש עם כלמוביל וסונול לשיתוף פעולה ראשון לשימוש טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק.
החברה, המוכרת כ"קבוצת בזן", היא תשלובת הפטרוכימיה הגדולה בישראל ומייצרת מגוון רחב של מוצרי דלק העומדים בתקנים הבינלאומיים המחמירים.
אתגרים והזדמנויות עתידיים
התקנים החדשים יוצרים אתגרים טכנולוגיים וכלכליים, אך גם פותחים הזדמנויות חדשות. בשנת 2021 הכריזה קבוצת בזן על נכונותה להשקיע מיליארד וחצי דולר כדי ליישם אסטרטגיה שתהפוך אותה לספק אנרגיה מתחדשת ודלקים חלופיים לישראל.
הדרך לעתיד נקי יותר דורשת שיתוף פעולה בין רגולטורים, יצרנים וצרכנים. תקני הדלק הם כלי מרכזי בהשגת יעדי האקלים הלאומיים והגלובליים, ובזן ממשיכה להוביל בחדשנות טכנולוגית ובפיתוח פתרונות דלק מתקדמים.